6 costuri pe care trebuie să le știi înainte de a lansa un magazin online
Cuprins
Anul 2021 este de departe începutul unei noi ere în comerțul electronic. Extinderea afacerii, o mai bună vizibilitate și generarea unui număr mai mare de vânzări, fiind doar câteva dintre motivele pentru care tot mai mulți antrepenori români aleg să își deschidă un magazin online.
Conform datelor oferite de Google, în comparație cu anul 2020, numărul de căutări despre acest subiect s-a dublat în acest an.
Iată care sunt cele mai des întâlnite costuri în desfășurarea activității unui magazin online.
1. COMENZI NERIDICATE
Atunci când vinzi pe Internet, dezavantajul principal este că nu știi cine sunt clienții care îți intră în magazin și nu îi poți vedea, la fel ca într-un magazin fizic. Ca proprietar de magazin online, vei fi pus în situația în care clienții vor refuza coletele după ce le-ai trimis și nu le vor ridica de la curieri.
În această situație, compania de curierat îți va aduce coletul înapoi iar tu vei fi nevoit să suporți cheltuielile pe care le implică returnarea unui colet.
Pentru a reduce pe cât de mult posibil numărul comenzilor neridicate, este ideal să le confirmi telefonic înainte de a le expedia.
2. TAXA TVA LA CHELTUIELILE CU PUBLICITATEA
Dacă îți desfășori activitatea printr-o societate neplatitoare de TVA, pentru serviciile de publicitate de la Facebook și Google, vei fi nevoit să plătești TVA de 19%, ceea ce îți va crește considerabil costurile cu promovarea. Dacă într-o lună, să spunem, că vei investi 1000 de euro în Facebook, în final te va costa 1190 euro.
3. ADĂUGAREA PRODUSELOR
După ce magazinul tău online a fost creat, este posibil să fii nevoit să plătești un operator de introducere date pentru a le insera în magazin.
Majoritatea agențiilor de web design oferă doar inserarea a câtorva zeci de produse, focusul acestora fiind pe dezvoltarea efectivă a platformei și nu pe popularea magazinului cu produse.
Aici ai două variante: fie introduci tu produsele, fie angajezi pe cineva. Costurile pentru inserarea unui produs pornesc de la 1,5 lei și pot ajunge și la 4-5 lei în funcție de complexitate și de numărul de specificații introduse.
4. GENERAREA VÂNZĂRILOR (CONVERSIILOR)
Fie că folosești Facebook sau Google pentru a promova magazinul în mediul online, va trebui să aloci un buget care să îți genereze vânzări.
Vânzările sunt cunoscute în limbajul de specialitate drept conversii. Conversia este suma care se consumă din buget pentru a îți genera o comandă în magazinul tău online.
De exemplu, dacă de 100 lei investiți în marketing reușești să generezi 4 comenzi, asta înseamnă că te-a costat 25 lei să primești o comandă.
5. TARIFUL AGENȚIEI DE MARKETING CARE ÎȚI MANAGERIAZĂ CAMPANIILE
Orice magazin online are nevoie de campanii de marketing susținute și performante realizate de oameni cu experiență în domeniu. Aici ai două opțiuni: fie lucrezi cu un freelancer, fie angajezi o agenție.
În ambele cazuri, vei fi nevoit să plătești o taxă lunara pentru crearea și managerierea campaniilor.
În mod normal, înainte de a începe să investești în marketing, trebuie să stabilești o strategie de marketing cât se poate de clară împreună cu specialiștii în marketing cu care alegi să lucrezi.
Taxele lunare sunt de trei feluri: taxă fixă, procent din bugetul investit sau un mix între cele două. De obicei, la bugetele de până în 1000 euro pe lună, se percepe o taxă fixă între 200-300 euro pentru fiecare canal de promovare.
6. AMBALAREA COLETELOR
Indiferent de produsele pe care le comercializezi și de dimensiunile acestora, trebuie să iei în calcul costurile pentru ambalarea coletelor. Ai mai multe variante de ambalare însă acestea nu sunt universal valabile pentru toate tipurile de produse. Cele mai des întâlnite ambalaje sunt plicurile de curierat și cutiile de carton.
PLICURILE DE CURIERAT
Plicurile de curierat pot fi personalizate sau nu. Cele clasice, în format A4, costă în jur de 0,80 bani/ buc iar cele personalizate 1,5 lei/ buc. O variantă alternativă este folosirea plicurilor nepersonalizate pe care să lipești pe ele stickere cu logo-ul firmei.
E mai ieftin așa, mai ales la început, atunci când ești în faza de testare a pieței și nu este rentabil să investești sute sau mii de euro în ambalaje.
CUTIILE DE CARTON
Când vine vorba de cutii, aici discuția se complică puțin. Prețul cutiilor depinde foarte mult de dimensiunile de care ai nevoie. Dacă produsele tale încap într-o dimensiune de serie, o cutie te poate costa în medie între 1-7 lei.
Dacă ai nevoie de cutii personalizate, te va costa mai mult. Majoritatea producătorilor taxează și matrița pentru fabricarea cutiilor, pe lângă personalizarea și producția efectivă.
Prețul unei matrițe poate pleca de la câteva zeci de euro și poate ajute la câteva sute, în funcție de dimensiuni.
*** Este recomandat să acorzi atenție și un buget semnificativ ambalajelor pe care le vei folosi deoarece atunci când utilizezi ambalaje mai ieftine, coletele se pot deteriora cu mult mai multă ușurință. Asta înseamnă că vei avea colete returnate și costuri neprevăzute.
6. CONCLUZIE
Pentru a începe cu dreptul o afacere de tip magazin online, este recomandat să iei în calcul toate aceste costuri înainte de a stabili prețul final de vânzare a produselor.
Cel mai important lucru este să nu te descurajezi. Chiar dacă la prima vedere pare dificil, în realitate nu este. Ai nevoie doar de răbdare și de oameni potriviți cu care să poți lucra.